terjahat.

orang buat jahat kat kita bukan bermakna kita kena buat jahat balik kat mereka.
tapi mereka untuk kita berbuat baik.
tapi mereka untuk kita perbetulkan mana yang salah.
tapi mereka untuk kita refleksi diri kenapa mereka berbuat jahat kepada kita.
---
betapa banyaknya kurang pada diri.
masa untuk refleksi.

12 comments:

  1. tapi kalo die berkali kali buat jahat cam ne????

    ReplyDelete
  2. +fobia+eqah.zaque.billetdoux+
    ohhohh.jom.

    +fobia+reen.sofee+
    ohhohh.tapi kena ke buat jahat balik kat dia?ohhohh.jom cari cara lain.banyak lagi kan cara ada.

    ReplyDelete
  3. ko slalu wat jahat kat aku. tp aku senyap je. hohoho.

    ReplyDelete
  4. HAB pernah berkata,

    "Orang baling batu kat kita, kita bagi buah balik kat dia . . . "

    Kalau dah berkali-kali buat jahat kat kita, kita kena balas balik ke? Bukan ke kl gitu Allah nak uji sejauh mane kita bersabar? Lagi pun, kita boleh cari jalan untuk tidak dijahati, betul tak? kita kan pandai!! huhu~

    ReplyDelete
  5. best best video dalam bahasa arab.

    ReplyDelete
  6. betul ke klu kita merasa sesuatu itu jahat?sedangkan niat disebaliknya suci+doanya siapa yg tau..kerana hanya Allah tahu kesucian hati hambaNya,jgn menilai seseorang melalu mata tp nilailah seseorang melalui mata hati..

    ReplyDelete
  7. hm...perbuatan jahat itu boleh dizahirkan...

    contoh1; takkan org yang mencuri boleh ade niat yang baik? kl ade pun, matlamat tidak menghalalkan cara...

    soal niat sudah tentu adalah hak Allah untuk nilai, tapi kalau lah seseorang tuh dah menzahirkan perbuatan yang jahat, maka kita sendiri boleh nilai kelakuan itu...

    tak gitu?

    ReplyDelete
  8. wah3 btl2 tersirat ayat2 di atas..suka n3 awk ni..btol tu klo org wat jht jgn balas bia nti dia akn sedr jgk satu ari nti pecaya le ;p da penah buat pn ;hehe

    ReplyDelete
  9. soal peribadi ke? mungkin ada yg terlukakan diri, bila dirasa kepahitan harus ditempuh utk kebaikan org lain,huh?

    ReplyDelete
  10. to yamashita: mencuri kejahatan yg zahir & itu boleh dilihat melalui pandangan mata, orng jg bukan tidak pintar untk menilai samada mencuri itu adalah perbuatan yg jahat dalam mane2 agama pun rasanya diajar..

    melalui mata hati pun semua orng tau mencuri tu salah wlupun dalam keadaan mcm mane sekali pun..

    maksud komen yg td tu cnthnye bile seseorang tu difitnah tp kerana ingin melindungi temannya dia diamkan,melalui tu orang sangka yg seseorang tu jahat tp hakikatnya niatnya baik untuk melindungi teman..manusia selalu diuji dgn fitnah+tipu daya dunia!

    ReplyDelete

+kami kata.lalala+