takutt.

di sebuah kawasan perumahan yang baru dibuka,tinggal lah S bersama rakanrakannya di sebuah rumah yang serba simplemimple menjalani hidup serba aman,damai+sentosa.setahun,2 tahun,3 tahun+seterusnya.hu.dah lama gak rupanya mereka tinggal kat sini.tibatiba muncul makhlukmakhluk itu.mereka pelik,hairan+terkejut.persoalannya.dari manakah datangnya lipas+cicak yang menetap kat rumahrumah S+rakanrakannya?(kalau ada.)magic kan?adakah lipas+cicak menghijrahkan diri dari persembunyian mereka ke rumahrumah S+rakanrakannya setelah habitat mereka dimusnahkan@ada sebab lain?
---
kahwin.
bagaimana seseorang makhluk itu dapat mengetahui yang dia sudah bersedia untuk berkahwin?apakah basic requirement yang diperlukan untuk dia mengkahwinkan diri?adakah persediaan akan berseiringan dengan kita bila sudah berkahwin nanti?
jengjengjeng.
---
mati?
al-fatihah.

setakat ni takde pula terjumpa akan dalildalil untuk menyedekahkah al-fatihah untuk si mati bila mendengar khabar kematian.kalau ada pun,sampai ke kepada si mati?tapi kerana jahil,kadangkadang ku terbuat gak.yang sebaiknya?innalillah tu kan?@ada lain lagi?doakan kesejahteraan untuk si mati?takde pula disyorkan berkenduri arwah.bukan ke hanya berkabung untuk 3 hari?membaca yaasin adalah amalan yang baik.tapi takde lah pula sampai ditetapkan tiap kali malam jumaat mesti baca yaasin.kerana yang lebih disyorkan bukankah al-kahfi?kerana yang dapat bersama si mati hanya 3.anak soleh,ilmu bermanfaat+amal jariah.kan?
---
betulkan jika ku salah.jom mengislah diri.untuk tidak menjadikan amal sebagai adat.+tidak pula mengadaadakan amalamal yang pelik yang maybe diwarisi hanya dari kekunoan amal hindu duludulu time sebelum datangnya islam kat malaysia ni.

15 comments:

  1. misteri citer nh. adalah S itu anda??

    ReplyDelete
  2. tentang al-fatihah itu.ingin dikongsikan atau mungkin boleh membawa kepada perbincangan tentangnya.pernah seseorang memberitahu bahawa doa ketika berada didalam perkarangan kubur itu tidak akan sampai kepada si mati.tetapi al-fatihah yang disedekahkan kepada si mati ketika berada di luar lingkaran perkuburan itu insyaAllah akan sampai kepadanya.tetapi sampai/tidak hanya Allah yang lebih mengetahuinya.asalkan perkara itu bukanlah sesuatu yang diharamkan oleh syara' dan baik,boleh diikuti kan?.apa pun,perkongsian saudara menarik.barakallahu fika.

    ReplyDelete
  3. oo.belum tahu pasal dalil tu?dapat dari mana?nanti kalau sah,ku update pasal tu.ngaa.

    ReplyDelete
  4. alfatihah mmg boleh guna..menghadiahkan pahala bacaan kpd si mati..nanti rujuk ustaz plak k...hmm..jika soal agama kalau bolehh sy sarankan jngn terlalu berpendapt..bkn ape sy risau kalau2 ia menyeleweng lalu boleh menyesatkan orng laen plak..

    sbb itu bila sesuatu yg sy nk tulis ttng agama sy akan rujuk ustaz2 sy dlu.sy akan dngr ceramah2 dlu.dan bila keliru sy tnye plk ustaz.bkn apa takut sesat.jadi bila nk menulis dlm blog mmg kne hati-hati sngt.x leh terlalu ikut akal.akal dan ilmu kerna seiring.spya bnda yg disampaikan tu tepat.sy hrp anda pun bwt la camtu jgk ye..spya dakwah kita kpd orang ramai adalah bnda yg betul..insyarallah

    ReplyDelete
  5. apa dalil yang membolehkan al-fatihah?

    ReplyDelete
  6. astaghfirullah3.saya tersilap.yang benarnya ini.Bacaan Al Quran di kubur tidak dibenarkan memandangkan Rasulullah atau sahabat2nya juga tidak berbuat demikian.Ketika Aishah r.a bertanya kepada Rasulullah tentang apa yang perlu dilakukan ketika menziarahi zubur, baginda menyuruh kita memberi salam dan berdoa. Baginda tidak menyuruh Aishah membaca/mensedekahkan AlFatihah atau pun membaca apa2 ayat dari AlQuran.Di riwayatkan oleh Abu Hurairah, Rasulullah bersabda: "Janganlah jadikan rumah2 kamu seperti tanah perkuburan, kerana syaitan akan lari daripada rumah di mana Surah Al-Baqarah dibaca" Hadis ini, dan berbagai hadis lain yang serupa dengannya memberitahu kita bahawa bacaan Al Quran tidak dibenarkan di tanah perkuburan. Baccan AlQuran digalakkan di rumah, tetapi menjadikannya seperti tanah perkuburan, dimana bacaan Quran tidak dibenarkan adalah dilarang.Bagi bacaan surah Yasin pula, tiada hadis dan bukti bahawa amalan ini wujud sebagai bacaan di tanah perkuburan. Yasin sebagai bacaan untuk jenazah juga tiada kebenarannya".benar,tiada hadith atau dalil yang membolehkan alfatihah dibaca.yang pasti tidak dibolehkan untuk membaca mana2 ayat AlQuran ketika di perkuburan.begitu juga dengan bacaan yasin untuk si mati seperti yang dinyatakan di atas.cuma baginda menyuruh kita beri salam dan berdoa untuk si mati.insyaAllah,kalau ada tersilap lagi sekali,mohon diperbetulkan.moga semuanya dirahmati Allah.ameen.

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah.ana dpt sumthg.seeru 'ala barakatillah~

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Mengikut pendapat dari ustaz azhar idrus,ikhtiar membantu si mati boleh dilakukan dengan apa jua amalan akhirat yang seperti bersedekah, berzikir,tahlil dan seumpamanya selagi tidak bertentangan dngn hadith2 dan alQuran..

    sbnrnye ucapan innalillah yg saudara katakan tu bukan lah untuk dilafaskan sewaktu mendengar khbr orang meninggal shja.innalillah merupakan lafaz ifzistirja' iaitu dibaca apabila menghadapi sebarang musibah termasuk la jgk mendengr khbr orng yg mati..dan jika kte menerima musibah maka lafazlah innalillah..sbnrnye ramai yg x tau..rmi yg ingt lafaz innalillah digunakan bila dngr khbr orng mati shja .itu x betul.

    sebenarnya al-fatihah merupakan salah satu dr ayat2 alquran.dan alfatihah juga merupakan satu doa jika diteliti maksudnya..tiada salahnya jika kita membaca alfatihah dngn niat pahala bacaan kita tu dihadiahkan kepada si mati.soal sampai ke x tu wallahua'lam..tapi ikut pndpt syarak x salah jika kita membaca alfatihah atas niat spya pahala bacaan kita tu muga2 Allah berikan kpd si mati.insyarallah...

    ReplyDelete
  10. kalau pasal innaillah tu da tahu.bukan untuk si mati je.tapi orang da salah anggap.takpe.sampaikan kepada yang belum tahu.kalau tengok maksud setiap kalimah dalam al-fatihah tu sendiri adalah simple tazkirah+doa kot.cuba check.

    ReplyDelete
  11. saya rasa ini penjelasan terbaek yg saya mampu berikan..pndpt dr ustaz azhar idrus..bkk youtube bnyk jerk ceramahnye.klu sapa2 masih ragu2 boleh la rujuk ustaz2 laen jgk.ingsyarallah..menurut pendapat ustaz azhar idrus:

    Apabila berlaku kematian maka sunat diucapkan inna lillah wa inna lillahi raji'un sebagaimana makmlum.

    Ada pun membacakan kepada simati akan al-Fatehah hukumnya adalah harus bukan sunat.

    Jika dibacakan al-Fatehah maka pahalanya sampai kepada simati dengan izin Allah swt disisi jumhur ulamak melainkan mazhab mu'tazilah dan mazhab wahabi.

    Jadi kita bolih ikut mana2 mazhab2 yg kita suka dlm perkara ini .

    wallahua'lam

    nk tmbh-tp dlm perkara laen kne hati2 dngn puak wahabi ni..sbb diorng bnyk menentang ulama dahulu kala..jd pndptnye ada yg betul dh ada yg menyeleweng.rujuk ustaz k klu nk penjelasan pnjng lebar

    ReplyDelete
  12. ok.terima kasih atas segala maklumat tambahan.semoga kita semakin ikhlas dalam beribadah setelah semakin meyakini apa yang kita kerjakan.semoga DIA memberkati kita semua.

    ReplyDelete
  13. yey, dapat sesuatu yg baru
    alfatihah = doa, kan?
    jadi, kat kubur, x blh baca yasin?
    mcm tu?

    ReplyDelete

+kami kata.lalala+